Endnu en erfaren målvogter er finaleklar for Team Esbjerg

27/05 - 2026

For anden gang inden for kort tid er Team Esbjerg lykkedes med at tilknytte en erfaren målvogter til truppen midt i de afgørende kampe om det danske mesterskab.

Emma Friberg, 33 år, opvokset i samme klub som cheftræner Tomas Axnér, Lugi HF, og med en senere karriere i de danske klubber, Ringkøbing Håndbold, EH Aalborg og Viborg HK, vil tage plads på bænken som gardering for også nytilkomne Silje Solberg, når Team Esbjerg spiller første DM-finale mod Odense Håndbold onsdag aften i Blue Water Dokken.

– Tomas har kendt mig fra barnsben og har fulgt mig hele min karriere. Han spurgte mig for et års tid siden, hvor min licens lå, og om vi ikke kunne flytte den fra Ringkøbing til Esbjerg, såfremt der skulle blive brug for mig. Det havde jeg ikke noget imod, og jeg lovede ham at holde mig i form, siger Emma Friberg:

– Jeg har trænet med truppen et par gange, og de er gode til at få mig ind i spillet. Selv kan jeg mærke, at det her har jeg gjort hele livet, og det glemmer man ikke. Men jeg er glad for, at jeg er målvogter, så jeg ikke skal til at sætte mig ind i systemerne.

Tomas Axnér kan takke sin forudseenhed for, at han nu har to meget erfarne målvogtere til rådighed på et vitalt tidspunkt, om end Emma Fribergs seneste kampe på eliteniveau daterer sig tilbage til efteråret 2024, da hun på grund af en skade hjalp Ringkøbing i nogle kampe.

– Emma er under uddannelse i Esbjerg og har ikke spillet kampe i over halvandet år, men de mange års ligaerfaring kan man ikke tage fra hende, og hun træder nu ind i truppen som gardering for Silje Solberg, siger Tomas Axnér.

Emma Friberg har ved siden af håndbold på eliteniveau uddannet sig til sygeplejerske på en netbaseret ordning, og hun er nu i gang med at tage uddannelsen som ambulancebehandler med den teoretiske del på Rybners Rescue Center i Esbjerg og praktik i Region Midtjylland. Hun bor i Aarhus med kæresten Natalie, der har termin med parrets første barn i oktober.

Hvis hun hilser hjerteligt på Odenses træner, Jacob Vestergaard, inden DM-finalen, er det ikke udtryk for illoyalitet. Han var svenskerens træner i årene i Viborg, der kæmpede sig frem til en DM-finale i den første kamp med tilskuere efter covid-19-pandemien – mod Odense.